Karl Fritsch
Karl Fritsch

Karl Fritsch
Karl Fritsch
Lisa Walker
Lisa Walker

If You Have Any Questions Please Ask Us

Toen Galerie Ra op de KunstRai 1995 voor het eerst sieraden van Karl Fritsch presenteerde, ging dat als een lopend vuurtje rond op de beurs en bij collega’s.
Hielden Karl en Ra het publiek voor de gek met deze vreemde wrochtsels, samengesteld uit delen van oude sieraden en in was gegoten amorfe vormen? Karl bleek een heel eigen kijk op het sieraad te hebben. Zijn werk is onorthodox en origineel, en het heeft humor. Geen wonder dat zijn sieraden al snel enthousiast omarmd en gewaardeerd werden Ze hebben communicatieve kwaliteiten die niet alleen door het vaste sieradenpubliek worden herkend, maar ook door relatieve buitenstaanders. Karls volgende exposities in Ra, in 2000, 2004, 2008 en 2015, droegen titels als Refreshing Jewellery, Pleasantly Suspect, Long Live the Ring en No Research.
Inmiddels heeft het werk van Karl Fritsch wereldwijde bekendheid. Hij produceerde enkele spectaculaire boeken over zijn werk. Met Lisa Walker en kinderen woont hij al jaren in Nieuw Zeeland. De Nieuw Zeelandse traditie in het bewerken van steen vormt de basis voor zijn nieuwste werk. Zelf zegt hij erover: ‘Shaping rock is pretty primal and it is very exciting to be able to shape them.’ Het voegt een krachtig hoofdstuk toe aan een indrukwekkend oeuvre.

Lisa Walker exposeerde voor het eerst in Galerie Ra in 2002, onder de titel Haberdashery. Afkomstig uit Nieuw Zeeland, gebruikte zij de fourniturenwinkels aldaar als inspiratie voor de enorme collectie sieraden waarmee ze afstudeerde aan de Akademie der Bildenden Kunsten in München.
Ze verwerkt waardeloze en ook wel kitscherige materialen in haar sieraden. Daarbij past ze nauwelijks traditionele edelsmeedtechnieken toe, maar plakt ze haar werken vaak (zichtbaar) in elkaar. Haar presentatie bij Ra op de KunstRai 2005 heette dan ook: Glued, Bashed, Sewed, Squashed, Chucked, Painted, Licked. Op de KunstRai 2016 kon je Ra’s galeriehouder zelfs over het werk van Lisa horen zeggen: ‘en het is ook niet zo mooi gemaakt’. Dat bleek geen beletsel voor enthousiaste aankopen.
De laatste jaren gebruikt ze gevonden en gebruikte materialen die een persoonlijke geschiedenis hebben, zoals restmaterialen uit Karls atelier of speelgoed van de kinderen. Een stap verder, en controversiëler, gaat Lisa, door afbeeldingen van bestaande kunstwerken op het internet, haast letterlijk om te zetten in sieraden, zoals bij de Fischli and Weiss Bracelet, Shoes. Ze stoeit met de begrippen beïnvloeden en kopiëren, en schuwt het debat daarover niet. Zelf zegt ze daarover: ‘I learned a long time ago that you don’t have to find the answers, it’s enough for the works to keep asking the questions.’Lisa Walkers nieuwste werk gaat over de niet aflatende overvloed van het moderne leven.