Ela Bauer, collier, 2019, kunstharsen, silicone, pigment
Ela Bauer, collier, 2019, kunstharsen, silicone, pigment

Ela Bauer, collier, 2019, kunstharsen, silicone, pigment
Ela Bauer, collier, 2019, kunstharsen, silicone, pigment
Thea Tolsma, <em>Still Life,</em> collier, 2019, messing
Thea Tolsma, <em>Glory,</em> krans, 2019, messing

Ela Bauer
Colour stories

Ela’s werk focust op kleur. De materialen die ze gebruikt, hars en siliconen, maken oneindige kleurnuances en verschillende soorten tactiliteit mogelijk. Ze maakt er het liefst halssieraden mee, die als hermetische compositie prominent op het lichaam aanwezig zijn. Voor Ela hebben kleuren hun betekenis en vertellen bepaalde kleursequenties een verhaal. Het zijn krachtige voertuigen van stemmingen en sferen. De meeste mensen geven kleur aan vorm. Ela geeft vorm aan kleur.

Thea Tolsma
Between one flower picked and the other given...

Thea Tolsma liet zich voor deze collectie uit metaal geconstrueerde bloemensieraden inspireren door wat ze ziet bij de rondleidingen die ze al jaren geeft in verschillende musea in Amsterdam. Zo leidden strooimotieven van ogenschijnlijk zwevende bloemen, op tapijten uit de 15e eeuw in het Rijksmuseum, tot een groep broches die als een corsage gedragen kunnen worden: Tapestry. Voor Still Life, vrij naar de geschilderde bloem-stillevens uit de 17e eeuw, combineerde Thea steeds twee verschillende bloemen tot een collier. Zij koos de roos, tulp, anjer, lelie en papaver. Tot slot maakte ze Wreath, gebaseerd op de oud-Griekse grafgiften in het Allard Pierson Museum; bloemenkransen van gouden mirte, een bloem die verwees naar welvaart en kuisheid. Ieder sieraad uit de serie heeft z’n symbolische betekenis, die wordt weergegeven in de titel.