Therese Hilbert, broche, 2018, gepatineerd zilver, lak
Therese Hilbert, broche, 2018, gepatineerd zilver, lak

Therese Hilbert, broche, 2018, gepatineerd zilver, lak
Therese Hilbert, broche, 2017, gepatineerd zilver
Patricia Domingues, broche, 2017, gereconstrueerd onyx
Patricia Domingues, broche, 2018, gereconstrueerd lapis

Therese Hilbert Eruption

Therese Hilbert wordt al decennialang gefascineerd door vulkanen; door hun specifieke vorm die een diepe krater omhult als een mantel, en door hun dreigende onvoorspelbaarheid en ontembaarheid. Ze zijn verbonden met de kleuren vuurrood, zwavelgeel, en het zwart van gestolde lava, ingebed in vele schakeringen grijs. In de loop der jaren bezocht Therese vele vulkanen. Gesteenten die ze daar vond, vooral het vulkanisch glas obsidiaan, bracht ze mee naar huis om ze later in haar sieraden te verwerken. Het zijn ruige remnanten uit het dynamische binnenste van de aarde, die contrasteren met haar strenge, strakke sieraadvormen en de zachte glans van gepatineerd zilver. Als metafoor voor de krachten en energieĆ«n die ons begeleiden, aansporen en beheersen.


Patricia Domingues Erosion

Mens en landschap zijn van oudsher sterk met elkaar verbonden. De weergave van een landschap is altijd een reconstructief beeld, een vehikel voor verschillende visies op onmetelijkheid. Zo kan een panoramische landschapsfoto het innerlijk van een berg blootleggen, terwijl een detailopname een representatie kan zijn van het grote geheel.Erosion imiteert een denkbeeldige relatie tussen beweging, patronen en ritmes uit de natuur. Op een gecontroleerde, kleine schaal worden blokjes nagemaakte natuur kapot-gemaakt en weer samengevoegd, met het idee een beeld van een landschap te recreƫren.De sieraden vormen een schakel tussen het onmetelijke en het detail, en bieden de mogelijkheid om een grootschalig aspect van de natuur nabij het lichaam te dragen.